6 vragen over de gratis tool OiRA Hout | Belgische Houtconfederatie

Wist u dat een werknemer op vijftien in de houtsector ooit het slachtoffer wordt van een arbeidsongeval? Maar hoe vergroot u de veiligheid van uw werknemers op het terrein? Al gehoord van de gratis online tool OiRA Hout?

Wat betekent OiRA?

OiRA is de afkorting voor ‘Online interactive Risk Assessment’. Het is een interactieve online tool om risico’s te beoordelen, werd ontwikkeld door het Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk en wil bedrijven helpen om de veiligheid van hun werknemers te verbeteren.

Wat is OiRA Hout?

OiRA is een algemene tool, maar om de realiteit op het terrein bij de bedrijven in de houtsector zo dicht mogelijk te benaderen heeft de sector de tool gepersonaliseerd. OiRA Hout is dus het platform dat is afgestemd op kmo’s in de houtsector die vertegenwoordigd worden door de Belgische Houtconfederatie: bosbouwers, bosuitbaters, zagerijen, houthandels

Wat zijn de voordelen van de tool OiRA Hout?

De sociale partners van Paritair Comité 125 en Woodwize ontwikkelden een ludiek filmpje over alle voordelen van OiRA Hout.

Zoals u in de video kan zien, heeft de online tool enkele interessante voordelen.

1. Dankzij de risicoanalyse legt u meteen de belangrijkste pijnpunten in uw preventiebeleid bloot.
  2. De tool biedt u concrete elementen om oplossingsgericht in gesprek te gaan met uw partners en externe preventiepartners.
  3. Het systeem bezorgt u een geldig document voor de inspectiediensten.
  4. Bij correct gebruik levert de tool u een solide basis voor uw verzekeringsdossiers in geval van een ongeval.
  5. En tot slot: de tool is volledig gratis!

Wat houdt de risicoanalyse in?

De tool stemt zijn vragen via de verschillende modules af op iedere deelsector. De behandelde thema’s zijn machines (veiligheid van machines), elektriciteit, brand en ontploffing, houtstof, gevaarlijke producten, lichamelijke belasting, infrastructuur, organisatie van de preventieaanpak en psychosociale risico’s. U hoeft dus enkel nog de online gestelde vragen te beantwoorden.

Hoe moet ik registreren om van alle voordelen van OiRA te kunnen genieten?

OiRA Hout is een gratis online tool om de veiligheid van werknemers uit de houtsector te vergroten

Zoals hierboven vermeld is het gebruik van de online tool helemaal gratis. Gewoon het volgend formulier invullen en de stappen volgen. Goed om te weten: de tool is hoofdzakelijk aangepast aan de sectoren zagerij en houthandel.

We kunnen het gebruik van de tool OiRA Hout dus alleen maar warm aanbevelen. Want hoe minder ongevallen hoe beter!

Volgt u de Belgische Houtconfederatie al op LinkedIn?