De economische gevolgen van 1% minder houtkap?

Omdat de economische relevantie van de houtsector dikwijls onderschat wordt, hebben het Forest Fund (Oostenrijkse overheid) en Forst Holz Papier  FHP) een studie over de houtkap laten uitvoeren die de waardecreatie van deze sector onderzocht op Europees niveau (Europa-27, Noorwegen, Zwitserland en VK), en die voorgesteld werd tijdens de ISC.

We weten nu dat de hele houtindustrie (inclusief bouw, recycling, transport, enz.) in Europa een directe toegevoegde waarde genereert van 527 miljard  euro en een indirecte toegevoegde waarde van 1.114 miljard euro. 7,06% van de totale economische output is gelieerd met de houtsector, en 1 op 16 jobs heeft te maken met hout.

Concreet zou dit ook inhouden dat 1% minder houtkap op Europees niveau leidt tot een verlies van 162 000 jobs en 10,3 miljard euro minder toegevoegde waardecreatie.

Hallucinante cijfers…

De studie over het economische belang van de houtkap is beschikbaar op: https://bioregions.efi.int/forestry-and-wood-industry-in-europe/

Een job in de houtsector? Bekijk de jobaanbiedingen van onze leden